Czy bieganie jest zdrowe

Systematyczne treningi biegowe przynoszą wiele dobrego dla całego organizmu. Oczywiście trzeba dopasować częstotliwość i intensywność joggingu do swoich możliwości, aby efekty były optymalne.

Ochrona przed osteoporozą

Szczególnie kobiety są narażone na problemy z układem kostno-stawowym. Stopniowo ubywająca masa kostna w wyniku postępującego procesu chorobowego jest bardzo niebezpieczna. Jeśli nie zostaną podjęte określone środki zaradcze, sytuacja może się szybko pogarszać. Oprócz farmakoterapii i diety bogatej w białko to właśnie aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na mineralizację i odnowę kości. Warto więc poświęcić kilkanaście minut dziennie na przyjemny jogging.

Wzmocnienie serca i ochrona przed chorobami cywilizacyjnymi

Systematyczne bieganie wpływa dobroczynnie na układ sercowo-naczyniowy. Łatwiej można pozbyć się tłuszczu, który jest przyczyną nie tylko nadwagi, ale też innych chorób, np. nadciśnienia. Bieganie pomoże pozbyć się zbędnych kilogramów skutecznie.

Bardzo często stosowanie restrykcyjnych diet i głodówek przynosi czasowy spadek wagi. Tak naprawdę tracisz wtedy wodę i masę mięśniową, a nie tkankę tłuszczową.

Oprócz tego podczas treningu biegowego serce uderza wolniej. Dzięki temu spada tętno spoczynkowe, co ma duży wpływ na sprawną pracę układu naczyniowo-sercowego.

Złap świeży oddech

Im więcej biegasz, tym więcej tlenu dostarczasz do komórek swojego ciała. Powiększa się też pojemność płuc. Najlepsze osiągi można otrzymać w trakcie treningu tlenowego, czyli spokojnego biegu i ćwiczeń lub intensywnych podbiegów czy interwałów. Wzmacniając przeponę, powiększasz wydolność płuc, a przez to wyeliminujesz ciągłe uczucie zmęczenia. Pamiętaj też, że podczas biegu dobrze jest zsynchronizować wdech i wydech, aby efekty były optymalne. Wciąganie i wypuszczanie powietrza na dwa kroki pozwoli Ci złapać odpowiedni rytm oddechu.

Bieganie to relaks dla Twojej psychiki

Wiadomo, że podczas cięższego treningu nasz organizm produkuje większą ilość hormonów szczęścia. Uwalnianie endorfiny sprawiają, że po treningu człowiek czuje się szczęśliwy i zrelaksowany. Dzięki bieganiu umysł jest lepiej dotleniony, a to oprócz ukojenia oczyszcza myśli. Łatwiej przyswoisz kolejną porcję wiedzy i będziesz działać efektywniej w pracy czy w szkole.

Oprócz ww. aspektów przemawiających za plusami joggingu jest jeszcze kilka, które warto wymienić. Trening biegowy podkręca metabolizm, modeluje sylwetkę, wzmacnia wytrzymałość, uczy dobrego gospodarowania czasem. Wzmocnisz swoje ciało i ducha, dlatego warto poświęcić te kilka minut na codzienną aktywność fizyczną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *